KROKÅNS KVARN I KNÄRED
Den gamla kvarnbyggnaden är som så ofta när byggnader förfaller ämne för tvister. Förvisso klara ägarförhållanden men med olika uppfattning om vem som är ansvarig för vad. För att ta sig till Krokåns Kvarn får man ta sig till Knäred i Halland och sedan promenera sista biten ner till Krokån som är ett biflöde till Lagan. .
.
Historiskt har det varit konkurrens om vattnet och från wikipedia klipper jag följande text om dåtida lagstiftning:
Ej må man så kvarn bygga eller vatten stämma, att spilles andra manna antingen åkrar eller ängar därav. Den som nu bor ovanföre, han skall så bygga att han häftar ej varken vatten eller fiske för den som bor nedanom, och ej den som nedanom bor så att den får skada av det som ovanför bor. Ity skall vardera för den andres flodgjutluckor råda, så att förmenar han honom vattnet som ovanför bor, då må han uppdraga flodgjutluckorna hans och låta till sig löpa vattnet ...
.
Då man utnyttjade de små vattendragen maximal, kunde bråk och kiv lätt uppstå, vilket framskymtar i landskapslagarna. Varhelst det fanns ett mindre strömmande vattenflöde kunde en skvalta uppsättas. I Knäreds socken i södra Halland fanns till exempel 1775 inte mindre än 74 skvaltor och tre större kvarnar, troligtvis hjulkvarnar. Vattenkraften fick snabbt ett ekonomiskt intresse. I samband med adelsväldet framväxt under 1100-talet, och detta stånds allt större markinnehav, blev det en intäktskälla för herremännen att inneha vattenkraften och tvinga bönderna att mala sin säd på speciella platser. Även kyrkan och kungamakten har haft sådant intresse.
.
För att lista ut allt vad den mekaniska reglerutrustningen haft för funktion och vad de olika delarna kallas för bör man nog ha varit med som mjölnare på den tiden det begav sig. .
.
Hade jag inte vetat var jag befann mig hade jag kunnat ta detta för en tidningspress.
.
Där remmarna en gång snurrat och den oförsiktige mjölnardrängen eller daglönaren kunde få både fingrar och armar avslitna råder nu stillhet och endast vattnet utanför rör på sig.
.
Kort om vattenkvarnar, så har det funnits två varianter, hjulkvarn och skvaltkvarn. Hjulkvarnen bestod helt enkelt av ett hjul där vattnet fylldes på ovanifrån och den sidan där skovlarna samlade upp vattnet blev tyngre och av gravitationen föll sidan med vattnet och hjulet snurrade. Med hjälp av mittaxeln transformerades kraften vidare till kvarnstenarna.
.
Skvaltkvarnen var som ett liggande hjul med ”flänsar” eller skovlar fäst på en vertikal axel, vattnet föll och fick hastighet i en ränna innan det träffade hjulet som drev den vertikala axeln.
Om Krokåns kvarn var en skvaltkvarn eller hjulkvarn är inget jag kan lämna upplysningar om.
.
ps.
Den 22 september 2011 kom det ett inlägg i gästboken.
"Så roligt att se dessa bilder Vi har nu, efter många turer fått arrendera kvarnen o håller på med restaureringen. Förfallet har hunnit gå än längre men vi hyser stort hopp om att kunna få den i ordning."
Gå gärna in på vår blogg www.morfarskvarn.blogg.se
Jag önskar de nya arrendatorerna Lisbeth och Roland lycka till och gläder mig
över att en vacker och väl gömd klenod kan få nytt liv
ps. 2016
På en utflykt med Föreningen Industrihistoria Skåne besökte jag Kråkåns kvarn och tog en kopp kaffe i maj 2016
.