SKÄRSTÅL OCH HÅRDMETALL, DET SVENSKA STÅLET BITER
Är det här en del av hjärtat i uppbyggnaden av det svenska välståndet? Det svenska stålet biter, är känt redan sedan nationalromantikens förhärligande dikter: Hur Svenska stålet biter, kom låt oss pröva på. Ur vägen Moskoviter! Friskt mod, I gossar blå. Esaias Tegner 1818 om Kalle dussin. Hjälte? Nog bet det svenska stålet, men då som nu så råkar vår granne i öst vara lite större och starkare än vi. Josef Vissarionovich Djugashvilli, även känd som stålmannen (Stalin) myntade ju uttrycket ”Kvantitet är en kvalitet i sig, när hans primitiva stridsvagnar som tillverkats i 70 000 exemplar lyckades förinta Adolfs ca 1 300 avsevärt mer avancerade dito.
..Men idag biter det svenska stålet, bättre än någonsin och det är inget kvantitetsstål det handlar om. Två nedlagda mindre industrier har ”släppt in mig” SVA i Tyringe som gjorde skärstål till bland annat Scanias växellådor och Danit, ett Sandviken företag som var placerat i Danmark. Båda har lagts ner för att andra svenska stålföretag eller enheter biter ännu hårdare.
.
Lite överraskande är att inget av industrierna var särskilt stora, snarare som en mindre mekaniska verkstad.
Vi tror ju ofta att stål är detsamma som volym. Om någon mins t.ex. Olof Palmes vurm för Stålverk 80 och statliga stöd till NJA så var det just volymtillverkare av ”vanligt” stål. Det Sverige nu är världsledande på är hårdast tänkbara stål och legeringar.
På SVA, Skandinaviska Verktygs Aktiebolaget fick jag höra att vissa av maskinerna trots sin ålder var så avancerade att de skulle förstöras och inte ingå i köpet då Mikroverktyg köpte SVA, men det är en annan historia.
.
Specialisterna heter Sandviken, SKF, och många andra för oss konsumenter okända företag då vi sällan ser deras produkter på butikshyllan utan konsumerar dem endast som insatsvaror i andra produkter.
Övergivna och nedlagda är dessa två, men det är än mer bett i deras efterträdare. Det dom gjorde görs fortfarande fast med mer bett i och kanske billigare, men detta är inte i en bransch där priset styr, bearbetat stål kostar, den som ska fräsa kugghjul till världens näst största och tredje största lastbilstillverkare måste i första hand leverera kvalitet, även om det kostar.
..