
KOCKUMS GAMLA KONTOR



Starten för Kockums Mekaniska var besvärlig. 1870 köptes marken där varvsområdet ligger idag, men det skulle dröja nästan 50 år innan det blev riktig snurr på svarvar, fräsar och varvsbassängerna på området.
Men det sköts i Sarajevo sommaren 1914 och i augusti samma år bröt första världskriget ut. Sverige var lyckligtvis utanför de krigiska händelserna, men det rustades upp och Kockums visade sig var goda leverantörer av både krigsfartyg, ubåtar och andra för marin krigföring dödliga tingestar. Affärerna blomstrade.
Kockums tillverkade utöver fartyg även kranar, broar, järnvägsvagnar etc. På den civila sidan höll man fast vid husgeråd och grytor, föremål som idag betingar höga loppispriser om de är i gott skick. För att klara av leveranserna flyttades all produktion inom mekanisk verkstad till andra geografiska platser för att Kockums Malmö skulle kunna satsa helhjärtat på marin produktion. Sedan blev det som bekant ett andra världskrig som så småningom slutade och svensk industri levererade så mycket de överhuvudtaget kunde fram till oljekriserna 1973 och 1979 och resten är som bekant historia.


Ingången till det gamla kontoret, det måste varit modig och modern formgivning 1912, det går att ana cigarrdoftande magnater och direktörer härifrån.
T.H. Här är dörren, tryck på knappen, här sitter direktör Gyllenborg. Direktörn behagar vara upptagen eller telefonerar han rentav med kunder och finansiärer.


T.V. En gammal miljö, ombyggd, tillbyggd men denna korridor är mer än etthundra år.



Denna trånga spiraltrappa leder upp till ”tornet” i det gamla kontoret, som för hundra år sedan låg vid kajkanten. Hit upp skulle ”Varvets chefer och ingenjörer och naturligtvis redaren och ”kapten” för att stå på första parkett då fartygen döptes och sjösattes. Hög hatt anbefalles!

Utsikt norr: Här låg en gång varvssocka och kaj men efterhand som verksamheten växte fylldes området ut och för 60 år sedan påbörjades bygget av det nya 15 våningar höga kontoret, som snabbt döptes till ”gängtappen”


Det gamla snickeriet som abrupt sågades av till höger när de stora svets och monteringshallarna byggdes. Hela väggen på svetshallen flyttades ut då fartygssektionerna lämnade byggnaden.

Ett arkivskåp nere i arkivet, fullt med riktiga ritningar, en del från 1800-talet
Varvsmiljö! Alla kyrkor till trots, detta är Malmös mest kända klocka
