Stacks Image 2632

MOTORDRIVET, DRIVMEDEL OCH BILSKROT

.

.
Finns det något mer nostalgiskt än motorfordon, motell, gamla rastplatser, tvåtaktare, och folkvagnar? Skulle vara ånglok och svindlande långa resor med hjulens monotona dunkande mot skenorna. Men jag tror att en Volvo Amazon eller Duett väcker minnen hos fler än vad rälsbussen gör?

Nu hör nostalgi inte riktigt hemma på Tillträde Förbjudet, UE och industrier är skitigt, nostalgi är rent och snyggt, även om det är lite originalslitet. Men av fyra kategorier om motorfordon och drivmedel är det en som berättar om upprustade, bevarade bensinmackar, resten, de andra tre är övergivna, smutsiga och stängda för allmänheten. Fyra sidor har jag skrapat ihop. Övergivna bensinmackar, Bevarade bensinmackar, som egentligen inte hör hemma på en sida som denna, men. Bilskroten i Ryd, Kyrkomosse närmare bestämt och de grandiosa vagnhallarna i Miatorp i SödraHelsingborg som bara ser alltmer bedrövliga ut för varje gång jag passerar dem.

I Hjälmshult norr om Helsingborg har en entusiast get sig på att renovera och återställa en äldre bensinmack till en BP klon. ->
.

Stacks Image 59513
.
Stacks Image 2743

Caltex. Som en målning av Edward Hopper, men detta är inte Kalifornien, detta är Caltex i Mörarp en stilikon för motornostalgi

Bensinmackarna är liksom i en klass för sig själv när det gäller nostalgi, i alla falla för de som växte upp när bilen ännu inte blivit var mans egendom. De olika bensinbolagen och deras bensinmackar blev ett av de första uttrycken för corporate identity, du skulle känna igen dem på håll. Därför fick de både färgsättning och arkitektur som var ”typisk” för just det bensinmärke de sålde. Dessutom var mackarna bemannade. Man kunde köpa tändstift och glödlampor till bilen, man kunde till och med få påfyllning av kylarvätska.
.

Stacks Image 296595

I Kvidinge kan kvarlevorna av en ”sittande hund” med bilverkstad skådas.

Även bilar och bilmärken rymmer nostalgi, för min generation är det Volvo Duett, PV, och Amazon och så bubblan förstås, VWs klassiker som de flesta ännu levande pensionärer tycks ha ett förhållande till och så vi som ännu inte fyllt sextio men gör det inom tio år. En annan kategori med hög, kanske högst nostalgifaktor är de amerikanska 40-, 50- och 60-talsbilarna, de är underbara och utstrålar en bekymmerslöshet och framtidstro från en tid när miljöproblem och energihushållning inte existerade.
.

Stacks Image 296599

Riksettan, mellan Skånes Fagerhult och Markaryd ligger denna bedagade skönhet. Taket avslöjar att det ursprungligen varit en FINA mack

Men så är det en underlig sak med nostalgi, det mesta har man (i.e. jag!) egentligen inte varit i kontakt med eller upplevt, men man har en föreställning om hur det var, eller skulle vara och bygger upp förväntningar om dåtiden. Kombinera det med vårt direkt usla och ego-selektiva minne och ”då” blev genast mycket bättre än det egentligen var.
.

Stacks Image 296605

Även i södra Europa läggs bensinmackar ner. Denna f.d. AGIP på Sicilien har stängt för gott..

Tillbaks till bensinmackarna, jag har delat upp dem i två kategorier, övergivna bensinmackar och de renoverade och bevarade. De sistnämnda hör egentligen inte hemma här, de är inga ruiner, de är inte övergivna men de är ändå fått vara med.
.

Stacks Image 347826
Vagnhallarna i Miatorp Helsingborg

Bussar väcker inte samma känsla, de är bara något så där tråkigt som stora kollektiva färdmedel, inte särskilt glamorösa, de tycks mest transportera folk till och från jobb, skola och hem igen. Men en fantastiskt fin byggnad i Helsingborg blev över när spårvagnarna försvann och ersattes av dieselmotorer och gummidäck. En stor vagnhall för service och parkering av bussar, stora limträbalkar håller upp det uppskattningsvis femton till tjugo meter höga taket i hallen där bussarna en gång stod parkerade och blev underhållna. Nuförtiden parkeras bussar utomhus.

.

Stacks Image 347822

Men allt har ett slut, även bussens och bilens liv och när de gjort sitt hamnar de på skroten, eller rättare sagt gjorde, numera hamnar de inte på skroten. Ett vanligt soprum i ett vanligt bostadshus heter inte soprum längre. Det kallas miljöstation, det har inte med miljö att göra och det är ingen station. På sin höjd är det ett soprum med sorterade fraktioner, ofärgat glas, färgat glas, hårdplast, metall osv. Men i vårt fina-ord-inflationsspråk så får det inte heta soprum när man källsorterar soporna, då är det en miljöstation. Bilskroten är väl numera, fordons-resurs-återvinnings-station eller varför inte fordons-miljö-central. Skroten har alltid fungerat som reservdelslager till bättre behövande bilar och visst är det bra för miljön när saker återanvänds istället för att pressas till ny plåt direkt för att sedan med avsevärt energitillskott kokas ner till nya plåtbitar. Kalla det vad du vill men bilskroten i Kyrkömosse i Ryd står där den står i skogen. Nuförtiden är det en turistattraktion, men dess beståndsdelar är tveklöst övergivna.
.

100 2

Stacks Image 356150

.

Stacks Image 356154
Stacks Image 356143

.

Stacks Image 356147