Stacks Image 3179
.
Stacks Image 63819

100 2
INNOCENTI LAMBRETTA MILANO
100 2

Stacks Image 74723

Här tillverkades en gång Lambretta och en ”piccola maccina” Innocenti, nu liknar det mer en botanisk trädgård av vildvuxet ogräs.

Italien, Milano, 1 Maj 2017,
närmre bestämt en förmiddag i industriområdet Lambrate vid floden Lambro.

Bättre sent än aldrig, rentav försent men kanske har byggnaden och omgivningen fått en ny prägel, nu när asfalt och klinkergolv fullständigt krossats av växter vars ursprung varit frö som trängt igenom fogar och närt sig under dessa plattor och nu gjort karriär som skog.

Stålkonstruktionen är uppenbart av bra material, bra stål eller bra rostskydd? Det mesta av skelettet som är det enda som är kvar av produktionshallen är fortfarande i riktigt bra skick, till och med en del glaspartier är ännu hela och på plats.
.

Stacks Image 74782
Bild från ungefär samma plats, fast jag fick nöja mig med att stå på marken.
-
-
Stacks Image 3188

Arkitekt och byggmästare måste ha uppskattat ljus, byggnaden i tre linjer, likt en järnvägsstation består av en stålstomme och en enkel tegelfasad. Undrar hur man klarade sig mot Milanovärmen på sommaren?

100 2

Stacks Image 3194

Fläkten har spelat ut sin roll, numera sker ventilationen på naturlig väg.

1933 var året, kriget hade inte börjat och det första kriget hade slutat drygt 25 år tidigare. Benito Mussolini, Hitlers förebild hade redan en vision om ett utvecklat och modernt Italien och försökte projektera gigantiska bostadsbyggen och till sådana behövs rör i alla storlekar till och från, lägenheter, hus, områden och stadsdelar. Urbaniseringen var inte Benitos förtjänst, den låg i tiden och de Italienska städerna växte fortare än vad vårt miljonprogram åstadkom på 70-talet.
100 2

Stacks Image 1555

Väl innanför hittar vi ett spår på tvären, var detta slutet på produktionen där scooters och bilar transporterades ut, eller var det här det startade?
100 2

Stacks Image 2978

I mittsektionen av de tre hallarna. Numera en fredad ogräsodling. Det fanns inte så mycket kvar, så det blir mycket bilder på denna stationsliknande byggnad.
100 2

Stacks Image 74758

Det andra kriget börjar och slutar. Benito som i alltmer självupptagen anda likt diverse romerska kejsare betraktar sig som världens mest betydelsefulla person har man slagit ihjäl i Como och därefter tillsammans med hans älskarinna och närmaste anhöriga transporterat till Milano. Där hängdes de upp och ner på Piazzale Loretto till det Italienska folkets beskådan, spott och spe. Under tiden har rörtillverkaren Ferdinando Innocenti gjort sig en god förtjänst på krigsmaterial och hade redan hittat sin nya affärsidé.

I södra Italien anföll den Amerikanska flottan, eller snarare lade till och välkomnades av befolkningen.

I norr släpptes soldaterna ner med fallskärm och i deras sällskap några ”lådor” med monteringsfärdiga tvåhjulingar som lätt blev till snabba individuella transportfordon till soldaterna. Många små mopeder lämnades kvar när yankee soldiers åkte hem. Ferdinando Innocenti kopierade scootern och döpte den till Lambretta. Ett år senare upprepade Piaggio konststycket att detaljstudera, kopiera och italienisera dessa små fordon och konkurrenten Vespa var född.
100 2

Visst är det rostigt, det hade varit konstigt annars. Regn och rusk och mångmiljonstaden Milanos alla bilar och deras avgaser.

När ogräsets rötter spränger golvet och trädtopparna når taket så blir byggnaden ett med sin omgivning. Men än står den kvar i ensamt majestät på det stora området.
100 2

100 2

Svårt att föreställa sig att man är inomhus då man betraktar pelarna som bär upp takkonstruktionen. Här inne har ogräset tagit över och blivit en djungel. Vad vi än tror om oss själv, så är moder natur snabb på att återta och bryta ner våra skapelser.

100 2


Lyfter man blicken möts man av det fantastiska fackverkstaket. Det bleknar dock i jämförelse med taket på Milanos centralstation, men där har det inte tillverkats Lambrettor och Innocenti.
100 2

Stacks Image 74768
Stacks Image 74766

100 2

Stacks Image 74772

En större ansamling ventilationsrör, varför inte gissa att de tillhört lackeringen, små mopeder, små motorcyklar och små bilar ska också målas.

Första Lambrettan ska ha tillverkats 1947, det årets tillverkades knappt femtusen tvåhjulingar. Därefter steg tillverkningen och fyra år senare tillverkades drygt 83 000. Produktionstoppen nåddes 1954/55 då man närmade sig en årsproduktion på 140 000 tvåhjulingar. Därefter nästan halverades efterfrågan, 1958 låg man under 80 000 tillverkade. Någonstans mellan 1953-56 utrustades modellerna med elektrisk startmotor, vilket också krävde ett batteri för Lambrettan att släpa på. Därefter utvecklades fler modeller, som täckta lastmopeder, sidovagnar. Det förekom också småfirmor som byggde om mopparna efter kundernas önskemål, flakmoppar och allt annat på två eller tre hjul som var litet och rullade. Den totala produktionen av Labrettor har jag inte hittat, men en produktion på runt 80 000 tvåhjulingar per år var inte nog för att hålla arbetsstyrkan igång.
100 2

Stacks Image 74725

Det är mest ytrost på stålstommen, den är avsevärt mer rostbeständig än de produkter som lämnade fabriken, de var kända för just, -rost

Standarden steg, Italien gick med i EU (EG) 1958 och de som tidigare kört Lambretta kunde kanske ha råd med en liten bil. Nu började tillverkningen av Innocenti, en licensvariant av Austin 1100 mini, som skulle vara ekonomiskt tillgänglig för gemene man. Den lilla bilen Innocenti tillverkades under tio år och efter 850 000 bilar upphörde produktionen. Under tiden dök bilen upp på andra sidan Adriatiska havet i Jugoslavien under namnet Yougo där den fick en liten ”bagagelucka” Mini-Yugon ersattes senare av en nyare Yougo baserad på Fiat 127. Yougo gjordes i ungefär 800 000 ex. Under en kortare tid 1991-93 återupptogs produktionen av Yougo Koral i Milano som såg exakt ut som den gamla Innocenti Mini. En för sin tid riktigt vacker bil var den Rover lika bilen Innocenti C Coupe, designad av Ghia.
100 2

Stacks Image 1591

Från utsidan

1931: Innocenti metall och metallurgiska industrigrupp grundas I Milano av Ferdinando Innocenti. Produktionen är tung mekanisk produktion med ett patenterat ”Innocenti rör” och byggställningar av samma typ som fortfarande används på byggen.
1948 Lambretta seer dagens ljus. Om Lambrettan var en konsumentprodukt så fortsatte Innocenti med de tre andra affärsdivisioner inom ”Tunga maskiner”.
1961: Austin Mini 1100 modelleras om Licenstillverkas och säljs i Italien som Innocenti

100 2

Stacks Image 2887

Lämnar man fabriksbyggnaden ser man att parkeringsplatserna runt om är lika vildvuxna som fabrikens insida

1966 Ferdinando Innocenti dör företaget tas över av sonen Luigi.
1971 Sista Lambrettan lämnar fabriken i Milano, pressverktyg och rättigheter såldes till Scooters India Limited SIL
1973 De återstående divisionerna separeras. De tunga maskinerna tas över av Santeustacchio dell'Iri som bildar INNSE Innocenti Santeustacchio.
1990 Innse Innocenti Engineering flyttar till ny fabrik för metallpress och verktyg.
1996 Innse säljs till tyska Mannesmann Demag AG under namnet Demag Italimpianti.
1999 Innse säljs internt till SMS som också ingick I Demag Innse Spa
2009 The Camozzi Group köper Innse och INNSE Milano Spa grundas. Produktionen specialiseras mot insatstillverkning mot andra maskintillverkare.
.

Stacks Image 74801

En sista relik från produktionen, ett gammalt men oanvänt oljefilter.
-

Stacks Image 74799

Utsidan mot söder, även här har naturen tagit över
-

Stacks Image 74733

Dags att lämna fabriken, vakten var som väntat obemannad.
.

Stacks Image 2891

Innse var sista namnet på denna produktionsanläggning. Då hade redan företag som British Leyland, De Tomaso och Fiat köpt och sålt detta industrikomplex som idag bryts ner av moder natur.
.

Stacks Image 74811

Kockums Maskinverkstad i Malmö 2013

En gåta är löst och cirkeln sluten.
De sista som ägde fabriksområdet i Milano var Innse, Innse är en tillverkare av minst sagt stora maskiner som bearbetar metallstycken och gör stora saker som t.ex. propelleraxlar, fartygspropellrar mm bara det är stort och tungt och i övrigt formar och fräser ut vad man vill föreställa sig ur stora metallblock. När vi besökte Kockums Maskinhall i december 2013 stod en gigantisk maskin för ovannämnda arbetsmoment, den maskinen hette Innocenti och hade samma logotype som de små licenstillverkade bilarna. Det blev till att leta vidare om Innse och Innocenti. Mycket riktigt, under de nyare namnen säljs fortfarande denna stora metall-misshandlare som Kockums Innocenti i samma gröna färg.
.

Stacks Image 74813

En Innocenti CWP har stått på Kockums Maskinhall i Malmö. Ingenjörsfirman Lundwall & Co i Göteborg har haft ett finger med i just denna maskins montering på det numera försvunna varvet.
.

Stacks Image 74815
.
Stacks Image 72480
Stacks Image 72483
Stacks Image 72486
Stacks Image 72489