Stacks Image 1218

VEB KÜHLAUTOMAT IN BERLIN, KAB
DEN FOLKÄGDA KOMPRESSOR- OCH KYLSKÅPSFABRIKEN
.

Stacks Image 218998

Större än vad vi föreställt oss. När vi väl tagit oss in insåg vi att dagen inte räckte till, det blev ett förmiddagsbesök också.

Det börjar med en flygplats, en nedlagd flygplats Berlin-Johannisthal i Treptow-Köpenick. Det här blev Östberlin efter kriget, alltså var det Sovjet som tog hand om flygplatsen. Flygplatsen öppnades för mer än hundra år sedan 1909 då med namnet Motorflugplatz Johannisthal-Adlershof. Namnet grundade sig förmodligen på att här anlades en landningsbana för motor-flygplan, flygplatser vid den här tiden var oftare ämnade åt Zeppelinare/Luftskepp.
.

Stacks Image 218853
Att ta sig in var lätt, inga låsta dörrar och tillräckligt med öppningar i huskropparna, en magisk afton i Berlin!

I oktober 1913 utspelade sig här en av dåtidens större katastrofer, Zeppelinaren Marine Zeppelin tog fyr, brann upp och 28 personer dog. Liknande scener skulle 24 år senare utspela sig utanför New York när luftskeppet Graf Hindenburg tog fyr och kollapsade. (https://de.wikipedia.org/wiki/LZ_18 )
.

Stacks Image 219018
Stacks Image 219020

Det är inte första gången jag upplever det, men jag älskar känslan av apokalyps i i tjugo graders värme, kvällssol och att vara själv i ett stort övergivet område. Samtidigt som polissirener och stadsbrus hörs på avstånd.

När sedan den stora flygplatsen Tempelhof öppnades 1923 upphörde Johannisthals betydelse och redan 1919 hade Johannisthal degraderats till flygplats för inrikespost. Sedan blev det krig igen, allt fick militär betydelse och när det kalla kriget inleddes dömdes den otidsenliga flygplatsen ut. Landningsbanan blev en ”park” och hangarerna transformerades till industrihallar.
..

Stacks Image 218887

En solnedgång in i VEB Kühlautomats vackra hallar som tillverkat kompressorer, turbiner och kylskåp till östtyska medborgare.

1950 grundades här VEB Kühlautomat En DDR variant av industrikylanläggningar och Electrolux. Här fanns sedan tidigare kompressortillverkning i någon av hangarerna så det var som att bygga vidare i förädlingskedjan. Ursprungligen ägnade sig VEB Kühlautomat med att reparera kylskåp men växte efterhand och blev även tillverkare av kylskåp och kylanläggningar. Kort därefter tillverkades här DDR:s första kylskåp för hemmabruk och Kühlautomat fick positionen som DDR:s Electrolux. Sedan levde DDR livet vidare, fast nu med kylskåp i varje hem, -nästan.
.

Stacks Image 219025
Stacks Image 219027

De här byggnaderna överlevde både andra världskriget, sovjets intåg i Berlin och det kalla kriget. Men när väl Treuhand ställt VEB KAB inför den nya verkligheten dog verksamheten ut.

DE LURADE SVENSKARNA
Inne på området fanns ytterligare mekanisk verkstad, bland annat kompressortillverkare som senare fusionerades med KAB. Detta leder oss för en kort stund tillbaka till Sverige 1908, närmre bestämt Lidingö. Här startade två bröder företaget Svenska Turbinfabriks AB Ljungström, STAL. Företaget baserades på en ångturbin med högre verkningsgrad än vad konkurrerande företag kunde erbjuda på den tiden, att på ett korrekt sätt berätta om tekniken bakom ligger långt bortom min förmåga, men. Företaget utvecklades, köptes av Alfa-Laval, blev STAL-Laval och lever än idag vidare. Under efterkrigstiden hette företaget Svenska Rotormaskiner AB och var en aktad aktör inom svensk mekanisk produktion.
..

Stacks Image 219064
Stacks Image 218879

Vidare in i området, fler hallar, fler byggnader, samtidigt närmar sig solen obarmhärtigt horisonten i väster för att försvinna och avsluta dagen i mörker, och vi som inte ens sett hälften av området.

Under 60-talet ingick Östtyskarna avtal med Svenska Rotormaskiner AB om licenstillverkning av turbiner. Avtalet skulle bli en god affär för båda, Rotormaskiner skulle få in licenspengar och östtyskarna fick tillgång till högteknologisk mekanik, en vara som man för det mesta inte kunde utveckla själv. Lägg dessutom till att högteknologi var något östtyskarna inte ville och för det mesta inte fick köpa från grannen Västtyskland (BRD). Licens från Sverige blev lösningen. Det var bara det att VEB Kühlautomat inte hade någon större avsikt eller ens förmåga att betala de licenser man avtalat om.
..

Stacks Image 219038

Dagen sista solstrålar tar sig in i nästan horisontellt läge och dygnet skiftar till rödtonad tillvaro.
.

Stacks Image 219040

Svårt, mycket svårt att få någon boll i den korgen
.

Stacks Image 1241

En av hallarna på plan två var en tidigare gymnastiksal. Den grå DDR färgen har förnyats av grafitti, men trots de tappra försöken att bättra på färgen så flagnar den obearbetade grundmålningen och ger ytterligare en dimension till den ödesmättade stämningen.

Även om Sverige på den tiden närmade sig en inflationstakt på 10 % per år så var värdet på öst-mark fallande och avsevärt sämre. Östtyskarna modifierade Rotormaskiners turbinkonstruktion, hävdade att den var egenutvecklad och betalde ingenting. De lurade förvisso Svenska Rotormaskiner, men som alltid så höll tillverkningen i öst inte måtten. Så utöver försäljning inom östblocket var Kühlautomat ingen alvarlig konkurrent till Rotormaskiner. De länder östtyskarna sålde till ansåg ändå de svenska originalmaskinerna vara för dyra.

Efter denna parantes om östtysk affärsmoral har tiden för VEB Kühlautomat vandrat fram till den magiska kvällen 9 november 1989 med DDR:s upphörande som slutresultat ett knappt år senare. I vår egen tid på samma plats, septembers sista dagar 2017 är det dags att lämna Kühlautomat för att ta sig en kvällsbrattwurst och hitta någonstans att sova.
.

Stacks Image 218908

Visst ser rören organiska ut, som en scen ur Matrix

Vårt besök varade under två dagar, vi kom dit sen eftermiddag 29 september 2017 och började vårt systematiska granskande av ruinerna. Mörkret som så här års pliktskyldigast inträffar kl. 19 gjorde efter detta klockslag vidare utforskande omöjligt. Till vår stora lycka låg en nyrenoverad och till hotell konverterad större verkstad på andra sidan gatan, högst prisvärt var det också och riktig ”tysk” frukost erbjöds mot några Euro till. Kan man ha det roligare än att befinna sig i Berlin på hotell, komma direkt från en ruinpark, ta en öl och njuta av utsikten över densamma, -ruinparken, inte ölen och veta med sig att direkt när gryningen kommer ska man dit igen och se allt man inte fick se i dag. Nästa dag blev inte en besvikelse.
.

Stacks Image 219123

.

Stacks Image 219119

Ny dag, ny morgon, nya upplevelser väntar på VEB Kühlautomat. Här den en gång vackra inglasade portvaktsstugan.
.

Stacks Image 219057

.

Stacks Image 219059

.

Stacks Image 35927

Vi var uppe med tuppen, eller åtminstone med solen. Området är
drygt 21 hektar stort så det gäller att inte förspilla något dagslus
.

Stacks Image 219077

.

Stacks Image 219079
Stacks Image 219075

.

Stacks Image 219081

En färgglad morgon, skiner inte solen på växtligheten har Berlins graffittimålare färglagt området.

Som all annan stagnerad produktion i DDR fick man Treuhands hjälp att ta sig själv av daga. 1991 blev man uppköpt och fyra år senare hade allt det ineffektiva rensats ut och kvar fanns; ingenting. De i alla avseenden bättre produkterna från Bosch, Siemens, Miele m.fl. konkurrerade ut Kühlautomat som inte längre efterfrågades av konsumenterna, vare sig i öst eller väst. Den en gång stolta fabriken som haft mer än 1 000 anställda under DDR:s glansdagar är nu ett tomt skal.
.

Stacks Image 218958

En skugga av sitt forna jag, Kühlautomat är idag en blandning av vildvuxna biotoper och kvarvarande rester som inte ens koppartjuvarna bryr sig om.
.

Stacks Image 219083
Stacks Image 219090
.
Stacks Image 219088

Hauptrotor S25-01145 (3), kanske en svensk konstruktion?
.

Stacks Image 219110

I ett av rummen hittade vi metervis med pärmar innehållande ritningar på allsköns ingenjörsskapelser. Just denna ritning på Hauptrotor S 24 01145 (3) är daterad 29 september 1975.
.

Stacks Image 219131

Industrihall eller före detta hangar för mindre flygplan? Med en öppen gavel hade här kunnat rymmas dåtidens medelstora flygplan.
.

Stacks Image 219135
Stacks Image 219133

Taket bärs av limträ balkar

Efter ytterligare en förmiddag på VEB Kühlautomat var det dags att gå. Vi hade hört att det skulle finas ett vakttorn här på området men det missade vi. Vår enda slutsats var att någon klåfingrig stadsplanerare beordrat rivning. På väg ut från det stora området ska en av oss gå bakom buskarna för … ja ni vet. Medan jag väntar dyker en granne till området upp och efter en minuts konversation frågar jag om vakttornet. Och se det står kvar, det var bara lite bakom, lite utanför. Det byggdes av Sovjet/DDR för att övervaka flygplatsen, som inte längre användes? Därför låg den mot det öppna fältet utanför industriområdet. Vakttornet var byggt av samma sorts prefabricerade element som berlinmurens alla andra vakttorn och så blev vi av med en rolig halvtimme till. Ibland har man nytta av att bli fördröjd. Mer om vakttornet kan du läsa här.
.

Stacks Image 218860
Tiden är ute, festen är över, det är dags att dra! (Wiehe)
.
Stacks Image 52981

Gulmålade väggar och dagsljus silat mellan den gröna växtligheten ger onekligen ett underligt ljus.
.

Stacks Image 218965

Nya biotoper bildas, tar plats och flyttar in i de stora hallarna

.

Stacks Image 1249

Vi tackar för oss och lämnar Kühlautomat åt sitt vidare öde fast förankrat i Berlins utkanter

.

Stacks Image 219142
Tillbaks till ZUTRITT VERBOTEN

.
.
.

Stacks Image 219154
Tillbaks till TILLTRÄDE FÖRBJUDET

.