
SCHÖNWALDE FLUGPLATZ
.

En av de små hangarerna i Schönwalde, den stora är inte så värst stor den heller.
.


Bättre sent än aldrig, redan när vi kom började det mörkna, men ljuset i hangaren blev lite mer spännande. För den som blev trött fanns det även möjlighet att sätta sig ner.
.


.

En gång i tiden såg kaserner militära ut, byggda runt 1960-70 ser de ut som vilka miljonprogramshus som helst, fast på ryska, dvs dåligt byggda och ett gemensamt "hygienutrymme" i slutet på varje korridor.
Flygplatsen anlades 1934 -35, då som en civil sportplans flygplats, vilket bara varade i två år. Som de flesta ruiner i f.d. DDR byggdes den till av nazitysklands militära styrkor och eftersom det var ett flygfält var det ämnat åt det nya vapenslaget Luftwaffe. Sedan gick det några år och allt gick välförtjänt åt helv-e och det mesta av nazismen och för den delen det civila Tyskland låg i ruiner. Schönwalde låg i öst och hamnade i den sovjetiska ockupationszonen
Schönwalde låg i öst och hamnade i den sovjetiska ockupationszonen DDR. När kriget var över reparerades landningsbanorna och användes av sovjetunionen för att transportera militärer och material till DDR. Men på grund av sin storlek, dvs. litenhet så avpolletterades Schönwalde som flygfält redan året efter krigsslutet.
.

.

< Orangeröda, gula och gröna gubbar, inte så militäriskt längre. Gröna gubbar blev ett genomgående tema här inne.
Det tog några år, men fyra år senare såg Röda Armen till att Schönwalde blev en, av mer än 300 slutna sovjetiska militärbaser i DDR. Här anlades ett luftvärnsregemente med ca 800 soldater och ett pansarregemente med drygt 1 000 soldater.
Sedan lekte stormakterna kallt krig och såg till att det mesta av militär kapacitet blev mer och större. Även Schönwalde skulle bli mer, större och kallare för att anpassas till det kalla krigets upprustning. På plats fanns redan en mindre landningsbana så i oktober 1951 försåg Sovjetunionen Schönwalde med 12 Tupolev Tu-2 plan, ett mindre tvåmotorigt propellerplan. Detta efter en flygolycka under mycket mystiska omständigheter i Lausitz ca 60 km söder om Berlin 14 april 1951.
.

напряжение 380 вольт Någonting på 380 Volt, men vad.
.

Sågtandat betongtak, en typisk DDR företeelse, varenda simhall tycks ha sådant tak, om nu detta är en simhall?
.
Flygplanskatastrofen Lausitz 14 april 1951
13 flygplan ur sovjets 16e luftarme kraschade på olika sätt, (har du tänkt på att ordet krasch är ett onomatopoetiskt ord!) Det första planet flög in i en silo, de följande tolv kom ner till marken, fast inte på landningsbana och inte med några landningsställ ute, en katastrof helt enkelt! Eftersom det kalla kriget var på upphettning och hemlighetsmakeri var påbjudet överallt i största allmänhet och i öst i synnerhet och några spaningssateliter inte existerade så var katastrofen okänd annat än det väst, dvs. USA kunde tjuvlyssna sig till genom radio. Om de lyssnade och listade ut något ville de ändå
Flygplans katastrofen Lausitz 14 april 1951
till genom radio. Om de lyssnade och listade ut något ville de ändå inte berätta det för någon, i.e. den fria pressen i väst, eftersom man då avslöjat vilken tjuvlyssnings kapacitet man var i besittning av och det ville man ju inte att fienden i öst skulle veta. Det har spekulerats i sabotage och dåligt bränsle, andra hävdar att det var en övning i att flyga efter instrument men att någon grunddata var felaktigt inställd… osv. Illa gick det och många döda sovjetpiloter blev det.
.

Vad det här var för hus listade vi aldrig ut, men en lite mer påkostad ingång och en semi-paradtrappa där inne.
.

…och när vi kommit upp ett våningsplan strålade den sena kvällssolen in genom alla dörröppningar.
.

En våning till och vi var högst uppe.

En gång var detta troligtvis ett utsiktstorn eller flygledartorn, nu har markens träd vuxit sig högre och björkrötterna på taket har rotat sig under tjärpappen.

Stora balsalen eller en matsal?

Det här har väl fungerat som teater, biograf och undervisningslokal, och en grön gubbe på scen
.

Då blev det dags för en tur på taket
.
Efter det togs Schönwalde åter i bruk som militär flygplats men bara ett år senare fördelades de tolv Tupolev planen ut till andra flygplatser. Därpå avlastades Oranienburgs flygplats från skolflygplanen Polikarpov 2 som fick sitt natthärbärge i Schönwalde. Polikarpov 2 hade det för det svenska språket inte helt associationsfria smeknamnet Kukuruznik. Polikarpov 2 var liksom Tupolev propellerdrivna. När Jetmotorerna tog över blev Schönwalde värdelös som flygplats då landningsbanan var för kort men kunde då fungera som uppställning åt helikoptrar.
.

Även på finare ställen behöver man ibland. Senaste besökare var en riktig hårding och glömde spola efter sig.
.

Kasernområdet hade egen panncentral, koleldad naturligtvis, det är ju i östra Tyskland.
.

Max 250 kg per kvadratmeter. Symbolspråket för kvadratmeter är väldigt tydligt
.
Sedan levde Schönwalde vidare under det kalla kriget, men i en alltmer tynande tillvaro. Det var ingen brist på militära flygplatser och militära regementsliknande områden i och runt Berlin, så de större anläggningarna kannibaliserade på Schönwalde som mest fungerade som kasernområde till de större och mer skarpladdade sovjetiska militärbaserna. På grund av explosionsolyckor, vilka inträffade ofta, så beslutade Röda Armen att endast ha soldater i tjänst på de ”skarpladdade platserna” medan nattsömn och fritid för soldaterna tillbringades i kaserner på betryggande avstånd från vapen och kemikalier som medförde risk för att sprängas av misstag.
.

.

.

Mer ljud, mer prassel och ännu lite mörkare
.

Men inga spöklika barn från en annan tid dök upp.
.
Variant på vaktkur, fast mitt inne på området, liten grön gubbe, även här. >
.

.